Just some custom HTML

Tijdens de yogales. Waar let je op tijdens de yogales? We leggen het uit in dit artikel.

Start van de les

Meestal als de les gestart is, dan ben je onder leiding van de yogadocent(e). Als je een beginnerscursus of les doet, dan zal de docent vaak vragen of er bepaalde (lichamelijke) klachten of zijn. Als je dit graag privé houdt, ga dan langs voor de les.

Een goede yogaleraar zal dan rekening houden met je gestel en alternatieven aanwijzen wanneer nodig.

Soms hoor je wel eens dat mensen zich meten met anderen in de les. Yoga is geen sport! Dus je hoeft niet op anderen te letten, alleen maar op jezelf. Er is geen wedstrijd element, en niemand kan yoga “winnen”.

Focus dus lekker op je eigen oefening en laat je meevoeren met de les.

Begin

Afhankelijk van je gekozen stijl zul je al dan niet beginnen met een opening. Soms is dit een intentie of thema van de les, maar het kan ook een mantra zijn, al dan niet in het sanskriet. Een mantra is een spreuk met als doel een bepaald effect te bewerkstelligen. Maar als je nuchter van aard bent, kun je het ook gewoon als intentie zetting zien. Een (korte) meditatie vooraf is bij sommige stijlen ook mogelijk.

In andere stijlen begin je gewoon direct met een opwarmingsronde. Er zit dus best veel verschil tussen de verschillende stijlen, en soms ook tussen verschillende docenten van dezelfde school of stijl.

Asana beoefening

Je zal veel over de verschillende houdingen (=Asana’s) leren tijdens de les. Vaak zal je een uur, of soms zelfs meer, besteden aan dit onderdeel. Bij een beginnerscursus zul je vooral de juiste uitvoering leren. Sommige scholen kiezen voor de sanskriet naam, andere voor een nederlandse term, soms beiden. Tadasana is bijvoorbeeld de berghouding in het nederlands, waarbij met correcte postuur rechtop staat. Je zult meerdere asana’s doen in dat uur, en ook hier kan dat per stijl flink verschillen, van een stuk of 6 tot wel een paar dozijn! De leraar zal je zeker in een beginnercursus uitgebreid meenemen en uitleg geven over de houding die je uitvoert. In een beginnerscursus doet de leraar het vaak eerst voor, en dan kun je het onder begeleiding mee doen. In een gevorderdenles ga je vaak gelijk mee met de uitvoering van een docent.

Schroom ook niet om vragen te stellen, tijdens of na een beginnersles. Zeker als je ongemak ervaart in een houding die best nieuw voor je kan zijn, of die je in het dagelijks leven niet beoefend (hoe vaak doe je bijvoorbeeld een diepe doorbuiging als je een kantoorbaan hebt?)

Als je pijn ervaart moet je het zeker laten weten, en met de tijd leer je ook onderscheiden tussen bijvoorbeeld een ongerief van een stretch en echte pijn die niet goed voor je is. In contact komen en leren de signalen van je lichaam te onderkennen is een onderdeel van de meeste yoga trajecten.

Hands-on-assist

Dit is de aanpassing van je lichaam door de docent of assistent in de les in een houding. In sommige gevallen is het horen van de juiste houding niet genoeg, zelfs als je goed naar de docent hebt gekeken. Soms denk je dat je goed staat, maar een onbalans hoef je niet altijd te voelen, daarom zijn er hands-on-assists. Sommige scholen doen hieraan, andere totaal niet.

Vaak zullen scholen een systeem hebben om aan te geven dat je wel of niet een hands-on-assist wil, want het is niet altijd vanzelfsprekend dat iemand aangeraakt wil worden.

Bij een goede docent zal die je altijd sturen in de houding met de assist, het is nooit duwen of trekken. Een goed getrainde docent zal je natuurlijke lichamen grenzen respecteren.

Ongerief of 'rare' gevoelens

Een weinig besproken aspect is als je ongerief ervaart. Scheten laten bijvoorbeeld, of overmatig zweten.. en toch kan het voorkomen, zeker na allerlei houdingen van het lichaam. Niets menselijks is vreemds, maar toch kun je misschien gevoelens van schaamte hebben. Is dit iets wat je overkomt, overweeg het dan dit met je docent te bespreken, en blijf zeker niet met die schaamte lopen. Ook dit is yoga beoefening (het word ook in oude teksten al beschreven!)

Ook in een enkel geval hebben mensen het over ‘rare’ gevoelens. Een lachbui, melig worden, warmte of kou ervaren, niet stil kunnen zitten of liggen. Het komt weinig voor, maar toch, het kan voorkomen! Vaak is dit omdat je nog niet gewend bent om in contact te staan met je lichaam. Met de tijd en onder juiste begeleiding zal ook dit veranderen.

Einde van de les

Als alle houdingen zijn gedaan, dan is er een korte of lange meditatie. Zoals al besproken in Wat is yoga? Yogastijlen , kan dit verschillen per stijl. Van 5 minuutjes in de liggende houding (svavasana) tot een langdurige (begeleide) meditatie.

Na de les is er bij veel stijlen nog ruimte voor vragen of een praatje, maar niet altijd. Dit hangt ook af of er bijvoorbeeld nog een les direct volgt in dezelfde ruimte.

Hopelijk ervaar je een een frisse energie na een yogales, en/of een heerlijke ontspanning voor lichaam en geest. Dan heeft de les zijn uitwerking gehad. Vaak kan je dan niet wachten tot de volgende les!